Bevezetés

A vezetői alkalmasság egyik része képesség, melynek minőségét részben az emberrel veleszületett adottságok, hajlamok, részben a környezeti hatások együttesének befolyására szerzett tapasztalatok (ismeretek, készségek) határozzák meg. Vezetői rátermettség szempontjából vannak kifejezetten „vezetőnek született” karakterek és vannak olyanok, melyeknek kényelmetlen ez a szerep és nem érzik jól magukat benne. Ugyanakkor a társadalmi, gazdasági, szociális környezet sok esetben hajlam és erre irányuló vágy nélkül is vezetői szerepbe kényszeríti az embereket. Gondoljunk csak a karrier utakra: sok esetben csak így lehet magasabb bérhez, társadalmi presztízshez, lehetőségek (erőforrások) szélesebb spektrumához hozzájutni.

A vezetők – alkalmasságtól függetlenül – mindig jelentős befolyással vannak a vállalatok teljesítményére és a dolgozók elégedettségére. Szerencsére tudjuk, hogy pedagógiai szempontból a képességek fejleszthetők és a felsorolt okok miatt óriási szükség is van erre.

A fejlesztés alappillére, hogy tisztában legyünk saját képességeinkkel, vezetői rátermettségünkkel. Ahhoz hogy fejlődni tudjunk, azonosítanunk kell erősségein­ket és gyengeségeinket, saját jellemző vezetői stílusunkat, meg kell ismerni a munkaszervezetünk működésének jellemzőit, munkacsoportunk, beosztottaink működését.

A vezetőnek rendelkeznie kell a kognitív kompetenciák közül jó szintű problémamegoldó, információfeldolgozó, kommunikációs képességekkel. A perszonális kompetenciák közül nagyon fontos az önszervező, önfejlesztő képesség. Sikeres vezető azonban csak kiváló szociális kompetenciákkal rendelkező személy lehet, különös tekintettel az együttműködési, nevelési, konfliktuskezelési, szervezési és érdekérvényesítési területekre.

A saját képességek ismeretében, a megszerzett készségek és a szükséges kompetenciák birtokában kialakul az a jártasság, amivel a vezető bátran szembenézhet az új helyzetekkel, feladatokkal és problémákkal.

Mindezekre nem csupán azért van szükség, hogy hatékonyan támogassuk vállalatunkat, szervezetünket és sikeres vezetőként kivívjuk a környezet elismerését. Ugyanilyen, ha nem több jelentősége van annak, hogy a szükséges ismeretekkel, készségekkel, kompetenciákkal felvértezve, önbizalommal, magas önértékeléssel, élvezettel végezzük vezetői munkánkat.

A piaci, gazdasági, társadalmi, politikai, technológiai környezet soha nem látott sebességgel változik. A munkáját élvezettel végző vezető munkatársain keresztül sugározza szét az energiát a szervezetben. Ez az energiaszint, ami megkülönbözteti humánerőforrás szempontjából a gazdálkodó szervezeteket, ez teszi igazán alkalmazkodó képessé őket.

A vezetői ismeretek program különböző moduljait minden gyakorló vezetőnek ajánljuk. A mérnöki és egyéb diplomát szerzett munkaerő a felsőfokú képzés során találkozott a vezetői ismeretek elméletével. Ez a tudás természetesen akkor nem tud készséggé válni. Azok azonban, akik a gyakorlatban szembesülnek a vezetői munka nehézségeivel, hiszen ez a mindennapi küzdőterük, erősen motiváltak a tanulásra és igénylik ezt a tudást.

Menedzsment tréning

A képzés célja, hogy komplex, átfogó ismeretet adjon a vezetés minden lényeges területét érintve. A képzés során a résztvevők szembesülhetnek saját képességeikkel, azonosíthatják vezetői stílusukat. A tréningen át kívánjuk adni azt a vezetői tudáskészletet, mellyel problémamegoldó, információfeldolgozó, kommunikációs képességeik fejlődhetnek, szociális kompetenciáik, mint az együttműködési, a nevelési és konfliktuskezelési képességek javulhatnak. A képzésen fókuszba kerül az önszervezés, melynek segítségével javulhatnak a résztvevők perszonális kompetenciái.A menedzsment tréning erős elméleti alapokon nyugvó, a teljes területet átfogó ismereteket ad, beleértve a stratégiai vezetést is. Elsősorban kisebb gyakorlattal rendelkező vezetői körnek javasoljuk, vagy olyan teameknek, melyekben egy szintre kell hozni a vezetők tudását.

Várható eredmények:

  Komplex, átfogó ismereteket kapnak a vezetés minden lényeges területéről.

  Szembesülnek saját képességeikkel, azonosítják vezetői stílusukat.

  Problémamegoldó, információfeldolgozó, kommunikációs képességeik fejlődnek.

  Szociális kompetenciáik, mint az együttműködési, konfliktuskezelő, érdekérvényesítő, szervező, pedagógiai képességeik javulnak.

  Perszonális kompetenciáik az önszervezés, önfejlesztés fejlődnek.

Közép-, és csoportvezetői tréning

A képzés célja, hogy tudatos szintre emelje a középvezetők sokszor ösztönös készségeit. Olyan nagyon gyakorlatias, a hétköznapi munkába azonnal implementálható megoldásokat ismertetünk meg velük, melyekkel növelni tudják hatékonyságukat és önbizalmukat. A tréning kevesebb elméletet tartalmaz, sokkal gyakorlatiasabb, erősen motiváló hatású.

A módszertan kiválasztásánál figyeltünk arra, hogy csak a feltétlen szükséges elméleti tudással terheljük a résztvevőket. A képzés során nagyon sok gyakorlattal fűszerezve összeszedjük a vezetői elfogadtatás, kommunikáció lépéseit, felépítjük a résztvevő személyiségéhez legközelebb álló vezető képet. Semmit nem veszünk evidenciának, minden gyakorlati vezetői feladaton végigmegyünk és csak akkor lépünk tovább, ha a hallgató választ kapott a miért és hogyan kérdéseire. Minden rész elején átismételjük az előzőkben tanultakat és megbeszéljük a gyakorlatba való beépülés tapasztalatait. A felmerült akadályokra közösen dolgozunk ki megoldásokat.

A közép- és csoportvezetői tréninget melegen ajánljuk minden szervezetnek. Ez az a réteg, amelyik nagy valószínűséggel ösztönösen végzi tevékenységét, munkájukra leginkább a felettes vezető mintája hat. Számukra a tevékenység tudatosítása, az azonnal hasznosítható módszerek, eljárások átadása látványos fejlődést hoz.

Várható eredmények:

  Tudatosodik a sokszor intuitív tevékenység.

  Magyarázatot és megoldásokat kapnak bizonyos visszatérő konfliktusokra.

  Értelmet nyernek a sokszor formálisnak tartott tevékenységek.

  Szembesülnek saját képességeikkel, azonosítják vezetői stílusukat.

  Problémamegoldó, információfeldolgozó, kommunikációs képességeik fejlődnek.

  Szociális kompetenciáik, mint az együttműködési, konfliktuskezelő, érdekérvényesítő, szervező, pedagógiai képességeik javulnak.

  Perszonális kompetenciáik, mint például az önszervezés, önfejlesztés fejlődnek.

Projektvezetői tréning

A képzés célja, hogy a résztvevők tanulják meg használni az alapvető projektvezetési technikákat, a projektterv elkészítését. Megértsék a projektek sikeres működtetésének feltételeit, miközben begyakorolják a frissen szerzett tervezési ismereteket. Értsék meg és fogadják el a projekt speciális felelősség kezelését, a projektvezetői szerep sajátosságait, tanulják meg a humán tényezők kezelését és helyes felmérését projektben.

Amennyiben a tréningnapok száma engedi, a résztvevők saját, életbeli problémákon keresztül begyakorolhatják a projektben való működést. Ehhez saját projekteket hoznak, melyek átnézésével, megbeszélésével megismerik a best practice technikákat és megértik a különböző esetek feldolgozása során, milyen további lépések szükségesek a projektjeik továbbvitelében.

Minden olyan munkakörben javasoljuk, ahol előfordul a projektekben végzett munka, függetlenül attól, hogy vezetőként, vagy tagként szerepel benne a résztvevő.

Várható eredmények:

  Komplex, átfogó ismereteket kapnak a vezetés minden lényeges területéről.

  Szembesülnek saját képességeikkel, azonosítják vezetői stílusukat.

  Perszonális kompetenciáik az önszervezés, önfejlesztés fejlődnek.

  Megtanulják az alapvető projektvezetési technikákat, megértik és begyakorolják a projektek sikeres működtetését.

  Minden szükséges tudást megkapnak, amire egy projekt vezetőjének szüksége van.

Személyiségalapú vezetés

Ahogy a bevezetőben is említettük sikeres vezető csak kiváló szociális kompetenciákkal rendelkező személy lehet. A képzés célja, hogy az enneagram személyiségtipológiai rendszert használva megfelelő önismeretre tegyen szert a résztvevő. A karakter tudatában ismerje meg azokat az erősségeket, melyekre építhet és azonosítsa azokat a gyengeségeket, melyeket kézben kell tartania. A munkatársak jellemző motivációs faktorait felismerve fejlődjenek érdekérvényesítő, szervező, konfliktuskezelő, pedagógiai képességei.

A tréning természetesen tartalmaz általános vezetési ismereteket, de a hangsúly a felhasznált személyiség tipológián és annak gyakorlati alkalmazásán van.

A személyiségalapú vezetés képzést kezdő és gyakorlattal rendelkező vezetőknek egyaránt ajánljuk. A megszokástól, hagyományosan tanultaktól eltérő megközelítések nem csak friss ismereteket nyújtanak, de az új impulzusok révén motiválóan hatnak a vezetői munkára.

Várható eredmények:

  Komplex, átfogó ismereteket kapnak a vezetés minden lényeges területéről.

  Megismerik az Enneagram személyiségtipológiai rendszert.

  Szembesülnek saját karakterükkel, képességeikkel, azonosítani tudják munkatársaik karakterét.

  Képesek felismerni munkatársaik motivációs faktorait és hatni tudnak ezekre.

  Szociális kompetenciáik, mint az együttműködési, konfliktuskezelő, érdekérvényesítő, szervező, pedagógiai képességeik javulnak.

  Perszonális kompetenciáik, az önszervezés, önfejlesztés fejlődnek.

  Problémamegoldó, információfeldolgozó, kommunikációs képességeik fejlődnek.

Érzelmi intelligencia alapú vezetés

A képzés célja a vezetői léttel járó erősen fluktuáló környezetre adott reakciók tudatosítása, a reakciók kezelésének elsajátítása. Az intellektuális képességek mellett azon vezetők tudnak igazán sikeressé válni, akik elsajátítják mások érzelmeinek felismerését, képesek az odafigyelésre, kapcsolatok teremtésére, akiknek van meggyőzőerejük, tudnak konfliktusokat kezelni, együtt tudnak működni másokkal, képesek segítséget kérni és nyújtani, a vágyaikat késleltetni, kontrollálni az ösztöneiket.

Az érzelmi intelligencia alapú vezetés tréning szintén tartalmaz általános vezetési ismereteket, de megközelítése az érzelmi intelligenciát helyezi fókuszba.

Az érzelmi intelligencia alapú vezetés képzést kezdő és gyakorlattal rendelkező vezetőknek egyaránt ajánljuk. A megszokástól, hagyományosan tanultaktól eltérő megközelítések nem csak friss ismereteket nyújtanak, de az új impulzusok révén motiválóan hatnak a vezetői munkára.

Várható eredmények:

  Komplex, átfogó ismereteket kapnak a vezetés minden lényeges területéről.

  Megismerik az érzelmi intelligencia fogalmát és az erre épülő vezetési alapokat.

  Képesek felismerni munkatársaik motivációs faktorait és hatni tudnak ezekre.

  Szociális kompetenciáik, mint az együttműködési, konfliktuskezelő, érdekérvényesítő, szervező, pedagógiai képességeik javulnak.

  Perszonális kompetenciáik, az önszervezés, önfejlesztés fejlődnek.

  Problémamegoldó, információfeldolgozó, kommunikációs képességeik fejlődnek.